“2024 zor geçecek ama yine de iyimseriz”
Hamid HANGÜL
“Perakende Toplantısı – Ne Oldu, Ne Olacak?” Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) ve Fast Company ile işbirliği içinde. Etkinlik bölüm temsilcilerinin katılımıyla düzenlendi. Perakende ticaretinde yeni hedeflerin, 2024 beklentilerinin ve gelecek vizyonunun anlatıldığı etkinlikte markaların üst düzey temsilcileri, 2023’ün güçlü bir yıl olduğunu ancak 2024’ten umutlu olduklarını, yatırım yapmaya ve istihdam sağlamaya devam edeceklerinin altını çizdi. Tüketici talebinin değiştiği alanlar.
BMD Lideri Sinan Öncel, şu anda 510 markanın üye olduğunu ve derneğe katılımın artarak devam ettiğini söyledi. Geçen yıl üyelerinin yüzde 37’si adet satışlarının azaldığını, yüzde 63’ü ise arttığını ifade ettiğini belirten Öncel, “Yine üyelerimizden aldığımız rakamlar doğrultusunda ortalama yüzde 80 ciro artışı var. . “Bu artışta enflasyonun etkisi yadsınamaz” dedi.
Etkinlik kapsamında düzenlenen oturumda soruları yanıtlayan Yıldız Holding Yönetim Kurulu Üyesi Murat Ülker, 2024 yılına ilişkin beklentilerini şöyle anlattı: “Çok şükür 2023 yılı güzel geçti. 2024 zorlu bir yıl olacak. Beklentilerimizi düşük tutuyoruz. Ama iyimserim” dedi. Perakendede işin kalbinin kârlı satış olduğuna dikkat çeken Ülker, genç perakendecilere “Karlı satış yapamıyorsanız o işi bırakın” önerisinde bulundu.
“Godiva için 4 milyar dolarlık teklif aldık ama satmadık”
Zenginlik ile parayı karıştırmamak gerektiğini, ikisinin farklı olduğunu belirten Ülker, “McVities’i 3,5 milyar dolara satın aldık. Bana göre bugünkü değeri 6 milyar dolar. Çünkü iş büyüdü, geliştik, daha karlı hale geldi. Geçen yıl Godiva’ya 4 milyar dolarlık teklif geldi.
Ancak Ali ve Yahya adlı gençlere sordum, ‘Bizim asıl işimiz bu, neden satıyoruz’ dediler.” “Fenerbahçe’yle geçmişim 40 yılı aşkındır. Bunun karşılığını hem Türk insanı hem de markalar olarak görüyorum.
“Ama bu bir aşk meselesi” dedi. Perakende şubesindeki faaliyetlerinden bahçeden Murat Ülker, “Yıllar önce amcam malları arabasına koyar ve her yıl ‘yeni ürünler yapıyoruz’ diyerek Anadolu’nun dört bir yanını gezer ve sipariş alırdı. “Başka bir deyişle 4P, ürün, fiyat, yer ve tanıtım bizim günlük işimizdir.”
“Nakit kraldır unutmayalım”
Genç nesillerde çalışma şeklinin değiştiğine dikkat çeken Murat Ülker, “Sabah erken kalkın, uzun yola çıkın mesela… Öyle bir şey yok. Belki de gece yatmadan önce e-postalarınızı bitirip yatmanız daha iyi olur.
Bazıları bu saatte kalkar, o saate yatırım yapar. “Programa bakıyorum, ona göre hareket ediyorum ve akşam uykum geldiğinde yatıyorum” dedi. “Sosyal medyada olmasaydık gelişmelerden haberdar olmazdık. “Sosyal medyanın çekici yanı ücretsiz olması” diyen Ülker, şöyle devam etti: “Bir yandan da işleri daha verimli hale getiriyor. Ben satıcı değilim, muhasebeciyim ama satış da olmazsa olmazdır. Satışta başarılı olmak kuraldır.
Bizim durumumuzda satıcılar fabrikaya gidip bakıyorlar. Bence perakendedeki en büyük sorun vazgeçilmez olduğumuzu unutmamamız. Marka, konum veya premium fark etmeksizin vazgeçilebileceğinizi unutmayalım. Nakitin kral olduğunu unutmayalım. Nakit paranıza dikkat edin. En önemlisi hayatımızın sonunda elde ettiğimiz prestij bunların hepsinden üstündür. “Bunları unutmasak, ihmal etmesek iyi olur.”
“Dünyada 10 milyar dolar hedefliyoruz”
Trendyol Cluster İcra Kurulu Başkanı (CEO) Fazilet İnan, bu yıl iki büyük trendin artarak devam edeceğini düşündüklerini belirterek, “Sınır ötesi e-ticaret açısından 10 yıl öncesine baktığımızda bugün ürünleri hareket ettirebiliyoruz. bir ülkeden diğerine daha hızlı ve daha ucuz. Lojistik altyapımız gelişti ve ilerledi. “Bu durum sınır ötesi e-ticaretin çok hızlı büyümesine neden oldu” dedi.
Türkiye’de e-ihracatın katlanarak artacağını varsaydıklarının altını çizen İnan, şöyle konuştu: “E-ticarette kayıtlı 508 bin satıcı olduğu için bunların 350 biniyle aktif olarak çalışıyoruz ve iyi bir üretim kabiliyetine sahip olduğumuzu düşünüyoruz. Hindi. Maliyet ve kaliteye baktığımızda dünyayla rekabet edebileceğimize inanıyoruz” dedi. Fazilet, 2026 yılı için küresel hedeflerinin 10 milyar dolar olduğunu vurguladı.
“Covid-19 dünyayı sarstı”
Boyner Cluster İcra Kurulu Başkanı (CEO) ve Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner de Kovid-19’un dünyayı sarstığını ve devletlerin piyasalara daha fazla girdiğini söyledi.
Salgın döneminde sorunların çözümüne yönelik hayata geçirilen uygulamalara değinen Boyner, konuşmasına şöyle devam etti: “Herkes bir şeyler denedi. Türkiye’nin güzel yanı pes etmememiz. Dolayısıyla 2024 yılında kabus senaryoları yok. 2024 yılında biraz daha pozitifiz. Her şeyden vazgeçebiliriz, müşteriden vazgeçemeyiz.
Bu nedenle müşteriye kredi verilmesi gerekmektedir. Hopi ile kredi kartı olmayan müşterilerimize kartsız taksit hizmeti sunuyoruz. Türkiye’de 20 milyondan fazla kartsız insan var. Kredi kartı dolu olan çok sayıda insan var. Bu nedenle müşterilerimize sahip çıkmak zorundayız.” Turizm konusuna da değinen Boyner, İstanbul’da olası deprem senaryolarına ilişkin endişelerin turizmi etkilediğini belirterek, “Gelemeyenler gelmedi.
2024 yılında geçen yıla göre daha iyimseriz. Bütçelerimizde 2024 yılında trafiğimizi 2023 yılına göre çok fazla artırmadık ama ne yaptık? Kişi başı 4 ürün satıyorsak 4,2 ürün satalım dedik. Beş satarsak 5,5 ürün satalım dedik. Müşterinin mağazada ürünle 30 dakika geçirebilmesi için olağanüstü şeyler yapıyoruz. “İnternette daha uzun süre kalacak işler yapıyoruz” dedi.
“Çalışanlarımıza 2 bin kişi daha katacağız”
Teknolojinin önemine vurgu yapan Cem Boyner, “Boyner Grup olarak mağazacılıkta yaptığımız yatırımın şu anda 3-4 katını teknolojiye yapıyoruz. Müşteriyle aramızda yıkılmayan bir köprü kurduk. “2024 yılında da tüm enerjimizi müşterilerimize vereceğiz” dedi.
İstihdam konusuna da değinen Boyner, “Çalışanlarımıza 2 bin kişi daha katacağımızı düşünüyoruz.” Dünyada ve Türkiye’de enflasyon ortamına dikkat çeken Boyner, artan maliyetlere dikkat çekerek, “Ne kadarını yumuşatacağız, tüketiciye yansıtmayacağız, biraz yönetiyoruz.”
“Zorlukların içindeki fırsatları okuyoruz”
Vakko CEO’su Jaklin Güner, zorlukların değil, zorlukların içindeki fırsatları konuşmanın önemli olduğunun altını çizdi. Yatırımlarına devam ettiklerini anlatan Güner, “2023 yılındaki tüm belirsizliğe rağmen pandemi sonrasında yaklaşık 1 milyar TL yatırım yaptık. Hem faaliyet gösterdiğimiz alanda hem de hizmet kalitesini en üst düzeye çıkarmak için yatırım yapmaya devam ediyoruz. Evet 2023 zorlu bir yıldı ama bizim grup olarak fırsatları okuduğumuz bir yıldı. “2024 yılında da bu fırsatları takip etmeye devam edeceğiz” dedi.